Intersticinis cistitas

Intersticinis cistitas (IC), dažnai vadinamas skausmingos šlapimo pūslės sindromu yra sudėtinga liga. Ją sunku diagnozuoti ir nors gydymas gali pagerinti gyvenimo kokybę, šiuo metu liga yra nepagydoma. Kadangi IC turi labai platų spektrą simptomų ir gali būti įvairaus sunkumo laipsnio, dauguma ekspertų mano, kad tai gali būti daugiau nei viena liga. Jeigu pacientui išlieka skausmas apatiniame dubenyje ilgiau nei 6 savaites ir jis nėra sukeltas jokios kitos būklės, kaip infekcijos ar inkstų akmenligės, gali būti, kad pacientas serga IC. Kaip bebūtų vadinamas IC, jis sukelia daugybę iššūkių. Liga gali pakenkti paciento socialiniam gyvenimui, sportui, miegui ir net sutrukdyti darbą. Apie 90% sergančiųjų IC yra moterys. Apie 3-6% suaugusių moterų serga vienokia ar kitokia IC forma. Dažniausiai, pirmieji simptomai pasireiškia apie 40 metus. Rizika susirgti didėja su amžiumi.

Kas yra intersticinis cistitas ir kokie jo simptomai?

IC tai yra lėtinis šlapimo pūslės sutrikimas. Šlapimo pūslėje kaupiasi šlapimas po to kai jis praeina inkstų filtravimo sistemą. IC sukelia skausmo ir spaudimo jausmą žemiau bambos. Simptomai gali atsirasti ir išnykti arba gali būti pastovūs. IC sukelia staigų, primygtinį, dažnai skausmingą norą šlapintis. Ypač sunkiais atvejais pacientas gali norėti šlapintis 40-60 kartų per dieną, nemiegoti naktį.

IC simptomai kiekvienam pacientui yra individualūs. Jie taip pat gali kisti diena iš dienos, savaitėmis ar tęstis kelis mėnesius ar metus. Jie taip pat gali praeiti ir savaime, be gydymo. Dažniausi simptomai yra:

• Spaudimo ir skausmo jausmas šlapimo pūslėje, kurie stiprėja jai pildantis
  • Skausmas apatinėje pilvo dalyje, apatinėje nugaros dalyje, dubenyje ar šlaplėje
  • Moterims gali skaudėti išorinius lytinius organus, makštį, zoną už makšties
  • Vyrams gali skaudėti kapšelį, sėklides, varpą ar zoną už kapšelio
  • Dažnas noras šlapintis (daugiau nei 7-8 kartus per dieną)
  • Primygtinis noras šlapintis, kuris gali išlikti net pasišlapinus
  • Moterims gali būti skausmas sekso metu
  • Vyrams gali būti skausmas orgazmo metu arba po sekso

Šlapimo pūslės skausmas IC metu gali varijuoti nuo buko skausmo iki veriančio skausmo. Šlapinimasis gali atrodyti kaip nedidelis gėlimas arba kaip labai skausmingas deginimas. Visiems sergantiems IC yra šlapimo pūslės uždegimas ir 5-10% sergančiųjų išsivysto šlapimo pūslės opos.

Simptomus gali pabloginti kai kurie maisto produktai ir gėrimai, fizinis arba protinis stresas, mėnesinės.

Intersticinio cistito priežastys

Nėra žinoma tiksli IC priežastis, bet yra keletas idėjų, kad galėtų jį sukelti:

• Pakitęs šlapimo pūslės audinys reaguoja su įprastais junginiais šlapime ir atsiranda šlapimo pūslės dirginimas
  • Uždegimo metu išsiskiria cheminiai junginiai, kurie sukelia simptomus
  • Kažkas šlapime pažeidžia šlapimo pūslę
  • Sutrikusi inervacija sukelia skausmo pojūtį reaguodama į dirgiklius, kurie normos atveju nesukelia skausmo
  • Imuninė sistema užpuola šlapimo pūslę
  • Kita liga, kuri sukelia uždegimą, taip pat pažeidžia ir šlapimo pūslę

Diagnostika

Nėra specifinio testo IC diagnozuoti. Gydytojai diagnozuoja šią ligą išklausę paciento skundus, pagal dažnį ir poreikį šlapintis, ir atmesdami kitas ligas galinčias sukelti panašius simptomus. Tiek vyrams, tiek moterims pirmiausia reikia atmesti šlapimo trakto infekcijas, šlapimo pūslės auglį, lytiškai plintančias ligas ir inkstų akmenligę. Moteris papildomai reikia ištirti, norint atmesti endometriozę. O vyrams reikia papildomai atmesti prostatos uždegimą ir lėtinį dubens skausmo sindromą. Dažniausiai naudojami tyrimai yra šlapimo tyrimas, liekamojo šlapimo matavimas, cistoskopija, šlapimo pūslės ir šlaplės biopsija, šlapimo pūslės tempimo tyrimas, prostatos skysčio pasėlis.

Nėra paprasto būdo gydyti IC ir nėra gydymo būdo, kuris būtų veiksmingas visiems sergantiems IC. Gali prireikti išbandyti kelis gydymo būdus ir jų kombinacijas. Prie konservatyvaus gydymo priskiriama kineziterapija, medikamentai, šlapimo pūslės ištempimas ar užpildymas vaistais, atlikti TENS stimuliacijas. Kineziterapija gali padėti sumažinti skausmą susijusį su dubens raumenų jautrumu, varžančiu jungiamuoju audiniu ar raumenų anomalijomis dubenyje. Medikamentiniam gydymui naudojami nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo, tricikliai antidepresantai, antihistamininiai vaistai, specialus vaistas IC gydyti Pentosan (Elmiron). Pūslės ištempimo procedūros metu cistoskopijos pagalba suleidžiama dujų ar vandens ir taip ištempiama sienelė, jeigu šis metodas palengvina simptomus, jis gali būti kartojamas ilgalaikiam efektui. Taip pat simptomams palengvinti į šlapimo pūslę gali būti suleidžiami vaistai slopinti IC, kartu su vietiniais anestetikais. TENS tai transkutaninė elektrinės nervo stimuliacijas, jos metu ant odos uždedami elektrodai, kurie siunčia švelnius elektrinius impulsus, kurie blokuoja skausmą.

Jeigu konservatyvus gydymas neveiksmingas galima taikyti chirurginį gydymą. Nors IC chirurginis gydymas taikomas retai, nes jis gali sukelti nemažai komplikacijų ir nepanaikinti skausmo. Jis atliekamas tik pacientams, kurie patiria labai didelį skausmą ir gali laikyti labai mažą šlapimo kiekį. Į chirurginį gydymą įeina opų prideginimas, opų pašalinimas, pažeistos šlapimo pūslės pašalinimas ir pakeitimas storosios žarnos gabalėliu.

Naujausia ir labai efektyvi chirurginio gydymo galimybių yra – kryžmens nervo stimuliacija. Jos metu implantuojami smulkūs laidai su elektrodais, kurie sujungiami su taip pat implantuojamu neurostimuliatoriumi. Šis generuoja silpnus elektros impulsus, kurie elektrodų pagalba juos perduoda kryžmens nervui. Ši stimuliacija gali sumažinti primygtinį poreikį šlapintis, bei skausmą.